BlixtIn blir Bokadero – läs om resan här:
Efter en längre tids namntvist med en av Sveriges största eventarrangörer,
har vi insett att störst vinner. Vi släpper därför vårt varumärke BlixtIn och
fortsätter växa under namnet Bokadero.
I januari 2019 hörde eventarrangören av sig med synpunkter
på att vårt namn tangerade deras och ville hindra oss att marknadsföra
oss som en plattform för bokning av talare. Trots att vi var
varumärkesskyddade kändes det allt för riskabelt för oss att ta detta vidare, därför
valde vi att försöka hitta en lösning som fungerade för båda parter.
Lösningen blev – Bokadero.
Processen att hitta ett nytt namn och få det godkänt har dock varit allt
annat än enkel.
Så här säger grundare Jonas Lööw om processen:
Efter en lång period där vi scannat alla möjliga domännamn så kom droppen när vårt nya namnförslag blev nekat av PRV. Det var som om hela världen rasade. Jag vet inte hur många timmar vi har lagt på att bolla förslag på namn men allt har varit upptaget.
Själva byråkratin har väl varit det absolut tråkigaste under den här perioden. I slutet av processen ville vi bara komma vidare och struntade princip i vilket namnet blev. Vi ville bara fokusera på affärerna igen.
Berätta, hur kom ni på namnet till slut?
Ja, plötsligt en dag när vi gick på lunch, när allt var som värst, så bytte jag i ren ”tycka synd om mig själv-anda” vattnet mot en läsk och vräkte ur mig:
”Kan vi inte bara få ett namn att jobba med, det spelar ingen roll vad vi heter längre, bara vi får fokusera på affärerna istället för det här. Ta den här läsken till exempel, vad är det för j*vla namn egentligen?”
Då kom det bara – ”BOKADERO”
På den vägen är det och vi är galet nöjda med det nya namnet och att äntligen få slippa detta arbete.
Trots byråkratin som var en jobbig del, är det något positivt ni tar med er efter denna process?
Engagemanget från teamet helt klart!
Vi har verkligen fått se vad alla medarbetare bryr sig om företaget, det har brainstormats namn på lediga kvällar, direkt från solstolen på semestrarna och såklart även på den ordinarie arbetstiden. Jag tycker också att vi har fått ett bättre namn tillslut, då vår första affärsidé kanske mer speglade BlixtIn än vad vår verksamhet gör idag.
Sen tar vi med oss ett kvitto på att vi syns och hörs runt om i Sverige, så vi känner oss lite smickrade av att en sån här stor aktör bryr sig om oss.
Och vad kommer hända framöver?
Oj, nu är det bara framåt som gäller. Vi kommer också kunna gå fullt ut och låta våra proffs snart kunna sälja biljetter till sina evenemang på vår marknadsplats, vilket vi kanske inte kunnat göra om vi haft vårt förra namn kvar.
Läs mer om Bokaderos unika affärsmodell där dyra mellanhänder försvinner på www.bokadero.se
Stor möda för hårklyverier i dagens mediavärld! Kanske en fjäder i hatten och en hyfsat snabb etablering av det nya varumärket efter att ha stuckit upp mot en, som jag förstår det, väletablerad aktör? För mig som sysslar med musikvinkeln svänger det lite om det nya namnet - Bokade-ro, bokade-ro, oj , oj oj, oj..... Kanske skulle göra en låt eller en jingle på det..?? Det här blir bra. Nu lägger jag in min egen video från företaget OilQuick med 67 deltagare i en låt till inspelningbart resultat på 1 tim 15 min. (Skall jag kanske kontakta Guiness´ där...?). All fortsatt lycka med nya varumärket! Jag kommunicerar det vidare till mina potentiella "stjärngossar/-kvinnor" att kommentera. M v h /Sten Bunne